Usein kysytyt kysymykset
▪ Asuntoon voidaan avata ovi huoltoyhtiön toimesta vain asunnossa kirjoilla olevalle henkilölle. Muistathan siis ilmoittaa muutostasi myös taloyhtiölle.
▪ Ovenavaushinnastomme löytyvät taloyhtiön ilmoitustaululta
▪ Ovenavauksissa ota suoraan yhteyttä taloyhtiön kiinteistöhuoltoon
▪ Asunnon ulko-ovien huolto ja kunnossapitovastuu on taloyhtiöllä ja ovissa ilmenevistä vioista on hyvä ilmoittaa suoraan taloyhtiön kiinteistöhuollolle.
▪ Huomioithan, että sisäovet, mukaan lukien ulko- ja parvekeovien väliovet ovat vastuunjaossa määritelty osakkeenomistajalle. Eli niiden huolto- ja kunnossapitovastuu on osakkaalla.
▪ Jos asut vuokralla ja havaitset asunnon sisäovissa vikaa, kannattaa asiasta ilmoittaa aina ensin asuntosi vuokranantajalle.
▪ Kiinteistön ulko-ovet kuuluvat taloyhtiön kunnossapitovastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa suoraan taloyhtiön kiinteistöhuollolle.
▪ Muuttaessasi muista ilmoittaa myös taloyhtiölle muutostasi erillisellä muuttoilmoituksella.
▪ Huomioithan, että asunnon ovenavaus tilanteissa ovi voidaan avata vain asunnossa kirjoilla oleville henkilöille, joten muuttoilmoitus taloyhtiölle on tärkeä muistaa.
▪ Sopiva asunnon huoneilman lämpötila on 20–22 astetta.
▪ Huoneilman lämpötila mitataan keskeltä huonetta noin metrin korkeudelta. Lämpömittari, joka on ulkoseinässä tai ikkunan vieressä ei kerro huonelämpötilaa oikein.
▪ Yleisin asia joka aiheuttaa huoneiston viileyden on lämmityspatterin termostaatin väärä asento. Termostaatti on saattanut unohtua kokonaan kiinni lämmityskauden alkaessa, joten patteri ei tästä syystä lämpene.
▪ Lämmityspatterin toiminta saattaa myös häiriintyä, jos sen eteen on asetettu sohva tai joku muu iso huonekalu, joka estää lämmön nousemisen patterista asunnon huoneilmaan. Myös verhot patterin ja varsinkin patteritermostaatin edessä voivat häiritä patterin oikein toimimista. Lämmityspatterin on mahdollista toimia oikein silloin, kun ilma pääsee termostaattiin ja virtaamaan patterin läpi, jolloin patteri luovuttaa lämpöä huoneilmaan.
▪ Auki unohtunut ikkuna tai huonokuntoiset ikkunan tiivisteet voivat aiheuttaa asunnossa kylmyyttä tai vedon tunnetta. Jos tiivisteet ovat hapertuneet tai ne ”repsottavat”, ne kannattaa uusia. Ikkunoiden sisäpuitteen tiivisteen uusiminen on osakkaan vastuulla, joten mikäli asut vuokralla ota ensin yhteys vuokranantajaasi.
▪ Kiinteistöjen lämmitysjärjestelmän toiminta yleisesti perustuu vallitsevaan ulkoilman lämpötilaan. Lämmityspattereiden lämpötila nousee ja laskee automaattisesti ulkolämpötilan vaihteluiden mukaisesti. Nopeat ulkolämpötilan vaihtelut voivat aiheuttaa hetkellistä viivettä lämmitykseen.
▪ Asuntojen lamput kuuluvat asukkaan kunnossapitovastuulle.
▪ Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Näistä vioista voi ilmoittaa taloyhtiön kiinteistöhuoltoon.
▪ Vahingon laajuus määrittelee toimintatavan ja kenelle tilanteesta ensimmäisenä ilmoitetaan: kiinteistöhuolto, hätäkeskus, isännöitsijä. Mikäli on mahdollista, estä vahingon huomattuasi lisävahinkojen syntyminen.
▪ Ilmoitus kannattaa tehdä ns. matalalla kynnyksellä, eli jos vesivahingon mahdollisuus käy edes mielessä, on asiasta hyvä tehdä ilmoitus.
▪ Tärkeää on, että vesivahinkoihin liittyvistä havainnosta ilmoitetaan aina puhelimitse esimerkiksi taloyhtiön kiinteistöhuollon päivystykseen.
▪ Näin tilanteeseen voidaan reagoida sen edellyttämällä tavalla mahdollisimman nopeasti.
▪ Erilaisten asumisen häiriötilanteiden selvittäminen, kuten yöllisen metelöinnin rauhoittaminen tai esimerkiksi toisesta asunnosta tuleva tupakanhaju ei lähtökohtaisesti kuulu huoltoyhtiön tehtäviin.
▪ Jos asumisesi häiriintyy, voi asiasta ottaa yhteyttä taloyhtiön isännöitsijään. Tilanteesta riippuen ilmoitus myös hätäkeskukseenkin voi olla aiheellinen.
▪ Tee murrosta rikosilmoitus poliisille ja toimita rikosilmoitus isännöitsijälle.
▪ Murtojäljistä kannattaa kuitenkin ottaa valokuva kun huomaat ne. Kuva yleensä helpottaa asian selvittämistä, sekä korjaustoimenpiteiden suorittamista.
▪ Kodinkoneiden asennukset eivät kuulu asuintalojen kiinteistönhuollon piiriin ja ne ovat aina osakkaan/asukkaan omalla vastuulla.
▪ Astianpesukoneen asennuksesta tulee tehdä muutostyöilmoitus taloyhtiön isännöitsijälle ennen töihin ryhtymistä. Muutostyöilmoituksen voi tehdä tästä »
▪ Päivystysnumeromme palvelee kiinteistöhoidon asiakaskohteitamme ympärivuorokauden, myös viikonloppuisin ja pyhinä.
▪ Päivystykseen suositellaan ottamaan yhteyttä ainoastaan kiireellisissä tilanteissa, jotka vaativat kiinteistöhuollon välitöntä reagointia. Esimerkkejä tämän kaltaisesta tilanteesta ovat vesivahinkotilanteet, viemärin tulviminen tai asuntosi ovenavaus.
▪ Kiireettömät huoltopyynnöt voi tehdä talon omalle kiinteistöhoitajalle sähköpostilla tai soittamalla. Yhteystiedot kiinteistöhoitajalle ovat talosi ilmoitustaululla tai voit myös tehdä vikailmoituksen tästä.